Double trouble (1984) / Watch out, we’re mad! (1974)
Sony Pictures Home Entertainment
Cast: Bud Spencer, Terence Hill, Donald Pleasence, John Sharp, April Clough, Nello Pazzafini
Extras: Geen
Waardering:

Deze dubbel DVD vonden we bij Lidl voor € 5,99. Aangezien deze DVD online nergens verkrijgbaar is lijkt het erop dat deze exclusief bij Lidl verkrijgbaar is, maar dit hebben we niet kunnen bevestigen. Deze uitgave bevat twee schijfjes met op het eerste schijfje de film ‘De vier vuisten in het kwadraat‘ uit 1984 en op het tweede schijfje ‘Pas op, of we slaan erop!‘ uit 1974. Bij het bekijken van de eerste DVD blijkt uit het menu al snel dat het hier gaat om dezelfde DVD’s die te vinden zijn in Sony’s ‘Best of movie collection’ en  ‘Best of movie collection 2’ DVD boxen.

Beeldkwaliteit

Beide films worden gepresenteerd in hun originele breedbeeld formaat van 1.85:1 in anamorf PAL met een formaat van 720×576. Beide films zijn scherp met minimale beeldruis maar wel vrij donker en de kleuren hadden wat levendiger kunnen zijn.  Wij kennen de Italiaanse en Duitse DVD en blu-ray uitgaven ook en de beste beschikbare versies van deze films lijken allemaal wat donker te zijn met matige kleuren. De kwaliteit van ‘De vier vuisten in het kwadraat’ is iets beter dan ‘Pas op, of we slaan erop!’, wat niet heel verwonderlijk is aangezien die film 10 jaar jonger is. Al met al kunnen we dik tevreden zijn met zulke oude films in deze kwaliteit. De ondertiteling staat netjes gepositioneerd en is in een goed leesbaar formaat.

Geluidskwaliteit

De audio wordt gepresenteerd in Dolby Digital 2.0 stereo, wat ook op de verpakking staat vermeld. Technisch gezien klopt dit wel, maar het linker en rechter spoor van de audio zijn identiek, wat betekent dat het geluid mono is. Beide films werden oorspronkelijk in mono uitgebracht, dus dit is niet verrassend. Er is door Sony voor gekozen om alleen de Engelstalige soundtrack bij te sluiten, wat jammer is, want de originele Italiaanse soundtrack hoort er eigenlijk ook gewoon bij. Het geluid is verder redelijk te noemen voor zulke oude films in mono. Dialogen zijn goed verstaanbaar, en muziek en de doffe dreunen die worden uitgedeeld hebben een goede bas. Ook hier weinig te klagen voor zulk oud materiaal.

Extra's

Over de extra’s valt wel wat te klagen, die ontbreken namelijk compleet. Zelfs geen trailer. Dit is natuurlijk een enorm minpunt. Het bijsluiten van ten minste de trailer voor beide films was voor Sony een kleine moeite geweest. En met wat meer moeite waren er nog wel andere extra’s beschikbaar geweest. De Duitse en Italiaanse DVD en blu-ray uitgaven hebben deze wel. Ook op die uitgaven zijn die niet altijd even indrukwekkend, en bestaan meestal uit een aantal promotiefoto’s en posters, diverse trailers en een enkel interview, maar ze staan er wel op en moeten dus ook voor Sony beschikbaar zijn geweest.

Menu, presentatie en verpakking

Het DVD menu voor beide films valt tegen en bestaat alleen uit het hoofdmenu. Dit is een stilstaand beeld van de betreffende filmposter waarbij je de film kunt starten en kunt kiezen of je de ondertiteling aan of uit wil zetten. Beide films zijn wel verdeeld in hoofdstukken, ‘De vier vuisten in het kwadraat’ bestaat uit vijf hoofdstukken en ‘Pas op, of we slaan erop!’ uit acht, maar deze zijn niet vanuit het hoofdmenu te kiezen. De DVD’s zitten in een standaard transparant DVD hoesje, de zogenaamde ‘keep case’, waar binnenin links en rechts de schijfjes vastgeklikt kunnen worden. Dit laat geen ruimte over voor een hoesje binnenin. Het ontwerp van de hoes bevat beide filmposters boven elkaar, met de Engelse titels groot en duidelijk vermeld, en de Nederlandse titels in een kleiner formaat daaronder, hoewel ze bij ‘De vier vuisten in het kwadraat’ het woord ‘de’ zijn vergeten. Het ontwerp is een aangepast ontwerp van de ‘Best of movie collection’ DVD boxen van Sony.

Conclusie

Laten we er niet omheen draaien, voor nog geen zes euro is dit geen slechte deal voor twee films. De kwaliteit van beide films is de beste die op dit moment beschikbaar is, maar het ontbreken van wat voor extra’s dan ook blijft een enorm minpunt, evenals het niet bijsluiten van de originele Italiaanse soundtrack. Wij beoordelen deze DVD uitgave daarom maar met drie sterren.