Wat kun je verwachten




Synopsis

Hiram Coburn (Bud Spencer) is een ronddwalende cowboy op de vlucht voor zijn zwangere ex-vriendin en diens moordlustige broer Sonny (Jack Palance). In de woestijn krijgt hij plots de taak op zich om op een verdwaalde kleine jongen te letten. De jongen blijkt een enorm stuk land te bezitten met olie in de grond maar er zijn kapers op de kust.

Meer informatie

‘Amen Broeder, Amen’ verscheen 21 december 1972 in de Nederlandse bioscopen, een kleine acht maanden na de Italiaanse première. Ondanks matige recensies bleef de film toch drie jaar in roulatie.

Bud Spencer speelt de hoofdrol, en Jack Palance heeft een sterke ondersteunende rol. Spencer/Hill veteranen Riccardo Pizzuti en Sal Borgese zijn weer van de partij als schurken, en Raffaele Mottola speelt een bankmedewerker.  De film is een typische Vier Vuisten film, waarbij Spencer steeds een leesbrilletje opzet voordat hij zijn vuisten het woord laat doen. Aan het einde van de film volgt het traditionele grote vuistgevecht.

Dit was niet de eerste keer dat Bud Spencer en Jack Palance in dezelfde film te zien waren. 11 jaar eerder speelden beiden al in het religieuze ‘Barabbas’ uit 1961 van regisseur Richard Fleischer.

In Canada werd de film op VHS video uitgebracht onder de naam ‘Saddle Tramps’.

Opnamelocaties

Opnames voor de film zijn gemaakt in de Dino De Laurentiis Cinematografica studio in Rome, Italië. Veel buitenopnames zijn in Spanje opgenomen. De waterput die in de film te zien is is dezelfde als die op de McBain ranch uit Sergio Leone’s ‘Once upon a time in the west’. In die film moet de treinrails dwars door de ranch aangelegd worden door de aanwezigheid van de waterput. In ‘Amen Broeder, Amen’ noemt Bud Spencer de put ‘de beruchte waterput’ als een verwijzing naar Leone’s klassieker.

Muziek

De muziek in de film is van de hand van de Argentijns-Italiaans pianist en componist Luis Bacalov. Hij begon zijn carrière met het componeren voor spaghettiwesterns maar heeft later voor diverse filmgenres muziek gecomponeerd. Eén van zijn meest bekende soundtracks is die voor de film ‘Django’ uit 1966. De muziek uit deze film werd door Quentin Tarantino hergebruikt in zijn films ‘Kill Bill: Vol. 1’, ‘Kill Bill: Vol. 2’en ‘Django Unchained’.

De titelsong voor de film ‘Can be done’ verscheen in 1972 in Italië op single. De complete soundtrack werd pas in 2011 uitgebracht op CD in Italië op het label Digitmovies, gevolgd door een heruitgave op CD en LP in 2019.

Succes en bezoekersaantallen

Cijfers over hoe succesvol de film al dan niet was in Nederland ontbreken. De film verschijnt in ieder geval niet in de jaarlijkse film top 20 voor het jaar 1972, of andere jaren. In thuisland Italië was de film de tweeëntwintigste meest succesvolle commerciële bioscoopfilm over het filmseizoen 1971-1972 (bron: Hitparadeitalia.it).

Recensies

Onderstaande recensies verschenen in de periode 1972 – 1975 in diverse Nederlandse dagbladen.

Cast & crew

Schrijvers

Ernesto Gastaldi (verhaal)
Rafael Azcona (script)
Albert Kantof (Franse dialogen)

Cast

Bud Spencer Hiram Coburn
Jack Palance Sonny Bronston
Renato Cestiè Chip Anderson
Francisco Rabal Franciscus
Dany Saval Mary Bronston
Luciano Catenacci James
Roberto Camardiel L’udriaco
Franco Giacobini L’uomo chi mangia la terra
Serena Michelotti La vedova Warren
Manuel Guitián
Sal Borgese
Marcello Verziera
Dominique Badou
Dante Cleri
Luciano Pigozzi
Dalila Di Lazzaro
Luciano Bonanni
Franca Viganò
Paolo Figlia Bronston Henchman (niet genoemd)
Raffaele Mottola Bank Employee (niet genoemd)
Riccardo Pizzuti Franciscus Gang Member (niet genoemd)
Franco Ukmar Hitman (niet genoemd)

Producenten

Henryk Chroscicki uitvoerend producent
Jacques Roitfeld producent
Alfonso Sansone uitvoerend producent

Muziek

Luis Bacalov

Cinematografie

Aldo Tonti

Montage

Renzo Lucidi

Set ontwerp

Eduardo Torre de la Fuente

Set Decoration

Rosalba Gristina

Kostuum ontwerp

Silvano Giusti

Make-up afdeling

Fausto De Lisio kapper
Luciano Giustini visagist
Antonio Maltempo assistent visagist
Carlos Nin assistent visagist

Productiemanagement

Alessandro Altieri productieleider
Enrique Bellot productieleider
Pietro Innocenzi productie supervisor
Luis Méndez productieleider: Spanje

Second Unit of regie assistent

Paco Ardura regie assistent
Nello Vanin hoofd regie assistent

Art Department

Giacomo Calò Carducci set designer
Mario Giorsi set designer
Rosalba Gristina set dresser

Geluid

Rosario Anello boom operator
Gianni Zampagni geluidstechnicus

Speciale Effecten

Eros Bacciucchi speciale effecten

Camera en apparatuur

Divo Cavicchioli fotograaf
Felipe López fotograaf
Maurizio Maggi assistent cameraman
Pedro Martín cameraman
Saturnino Pita assistent cameraman
Antonio Tonti assistent cameraman
Giorgio Tonti cameraman
Andrés Torres tweede assistent cameraman

Kostuum en garderobe afdeling

Dafne Ciarrocchi assistant costume designer

Redactie

Franca Danesi redactie assistent
Alessio Fabretti redactie assistent
Alessandro Lucidi additioneel redactielid

Muziek afdeling

Luis Bacalov componist: lied ‘Can Be Done’ / music supervisor
Sergio Bardotti componist: lied ‘Can Be Done’

Afdeling Script en Continuïteit

Egle Guarino script supervisor

Overig

Francisco Ardura assistent van de regisseur
Tommaso Pantano productie secretaris
Arrigo Peri productie secretaris
Giorgio Ubaldi wapenmeester
Carlo Baccarini nasynchronisatie: Luciano Catenacci (niet genoemd)
Roberto Bertea nasynchronisatie (niet genoemd)
Paolo Ferrari nasynchronisatie: Francisco Rabal (niet genoemd)
Oreste Lionello nasynchronisatie: Dante Cleri (niet genoemd) / nasynchronisatie: Franco Giacobini (niet genoemd)
Glauco Onorato nasynchronisatie: Bud Spencer (niet genoemd)
Emanuela Rossi nasynchronisatie: Renato Cestiè (niet genoemd)
Renato Turi nasynchronisatie: Jack Palance (niet genoemd)

Fysieke media